Facebook och bloggar i svensk undervisingen, slappt eller nytänkande?

Jag har precis läst klart kursen det vidgade textbegreppet-medier som texter i samtid och samhället, under denna kurs har vi fått läsa, prata och diskutera om vad och om det är rätt att använda det vidgade textbegreppet i undervisningen men även vad som ingår i begreppet, vilket sträcker sig  från tv/film till internet.

När man pratar om det vidgade textbegreppet i skolan och att det kan användas som verktyg i svensk undervisningen finns det dem som är positivt inställda till att använda sociala medier men det finns även dem som tycker att svensk undervisningen ska vara som den alltid varit och helst som katederundervisning. Enligt min egna åsikt och erfarenheter är att en blandning den bästa, lite av den traditionella och lite av den nytänkande. Den sortens  undervisning ger alla elever den bästa möjliga chans att få ett rättvist betyg då alla är olika och enligt styrdokumentet LGY11 är det läraren och skolans plikt att kunna erbjuda så individ anpassad undervisning som möjligt, det står även i LGY11 att eleverna ska få tillfällen i undervisningen att tala, skriva, läsa och lyssna.

Tyvärr är det inte ofta sådana här undervisningar existerar i praktiken, man kan ställa sig frågade vad det beror på?

Jag tror att många av dagens lärare är obekväma i mediet sociala medier för flera av dem är inte   insatta i fenomenet och är då rädd för att försämra sin trovärdighet inför eleverna om de under lektionstid gör fel eller måste be eleverna om hjälp. Andra kanske tycker att det kan vara farligt att finnas ute på internet och vara personlig på de sidor som finns, vilket jag själv har fått höra i från min mormor, jag är medlem i det mesta man kan vara medlem i har även en mer personlig blogg utöver denna ”skolblogg”. Men för dem som är osäkra på detta fenomen, både privat men speciellt i undervisningen finns det på skolverket en snabbguide där man får fakta om de vanligaste sidorna på internet där de flesta är medlem på.

De vanligaste sidorna är, FacebookTwitter, bloggar (finns ofantligt många portaler) och Youtube.  Alla dessa sidor kan man använda som verktyg i undervisningen, men på olika sätt. Mina favorit verktyg är både facebook och bloggen, man kan använda båda medierna för att på ett enklare och ett mer modernare sätt arbeta med läroplanen och få eleverna mer intresserad av svensk ämnet.

Hur kan man då använda bloggar och facebook i svensk ämnet?

Först tar vi facebook, det mediet kan man använda som ett samlingsställe för klassen. Läraren kan antingen skapa en sluten grupp där eleverna bjuds in och där frågor kan ställas om uppgifter eller kursen i allmänhet men även att läraren kan lägga upp uppgifter eller gruppindelningar och det utgör ett  mycket smidigare sätt att få en lärare och elev kontakt än att använda mejlen. Många kanske tycker att facebook inte har något med det svenska ämnet att göra, att det endast är något ”roligt”. Men det man inte tänker på är att allt man skriver och läser vilket eleverna gör i gruppen som skapas är svenska men i ett annat sammanhang. Bloggen däremot kan användas som ett mer traditionellt verktyg, nämligen den självklara texten. Det finns ett flertal sätt att använda bloggen på, antingen kan läraren skapa en sk. klassblogg där läraren kan lägga ut uppgifter till klassen, meddela om lektioner bli inställda eller flyttade. Men man kan även göra det som en uppgift i början av kursen, att låta varje elev skapa en personlig blogg som kommer att användas till att ”lämna in” vissa skriftliga arbeten men även använda som ”loggbok” där eleverna kan skriva reflektioner om kursen men även kunna skriva tankar och funderingar som uppstår undertiden de läser böcker.

Det jag tar upp här är endast en  liten del av vad man kan använda sociala medier och film/tv till i undervisningen, man måste bara våga vara nytänkande. Men kom i håg att koppla till styrdokumenten och ha vetenskaplig grund för det som undervisningen innehåller, bara man gör det kan man använda nästan vilka verktyg som helst. Avslutningsvis hittade jag i LGY11 där det står ”låt eleverna pröva olika arbetssätt och arbetsformer…” (s.14) men även att användning av olika medier gör att  eleven lära känna sig själv och omvärlden.

Annonser

2 thoughts on “Facebook och bloggar i svensk undervisingen, slappt eller nytänkande?

  1. Tycker ditt inlägg var riktigt bra skrivet. Jag spånade också lite på att använda facebook som du skrivit om i näst sista stycket. Tycker det har fungerat så pass bra när vi haft det i våra moment. En annan sak jag verkligen gillade med upplägget på ditt inlägg var att du länkat till Facebook, twitter osv. det gör att man lätt, medan man läser ditt inlägg snabbt kan klicka in på de olika sidorna för att få en bra överblick av vad du menar. Riktigt snyggt trixat där!

  2. Håller med föregående kommentar. Jag tycker precis som du att ”fejjan” har fungerar och varit kanon för oss under de två senaste kurserna. Jag kan precis som dig tänka mig att använda det i min kommande proffesion.

    Det du skriver om bloggen tycker jag också är en riktigt bra idé! Att använda den som loggbok vid till exempel läsning av skönlitteratur!

    Bra skrivet och framförallt bra genom tänkt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s